Organisatieomschrijving

De ambtelijke organisatie van gemeente De Ronde Venen staat onder leiding van een tweehoofdige directie. De directie bestaat uit de gemeentesecretaris, tevens algemeen directeur en een directeur bedrijfsvoering.

Daaronder hebben we 17 teams:

  1. Team Concerncontrol
  2. Team Bestuurs- en Directieadvies en Projecten
  3. Team Burgerzaken en Klantcontactcentrum
  4. Team Mens en Organisatie en Communicatie
  5. Team Veiligheid
  6. Team Financiën, Inkoop en Juridische Zaken
  7. Team Welzijn en Samenleving
  8. Team Beheer Openbare Ruimte
  9. Team Buitendienst
  10. Team Facilitair
  11. Team Omgeving
  12. Team Ruimtelijke Ontwikkeling en Vastgoed
  13. Team Ruimte en Economie
  14. Team Toegang Participatie en Sociale Zaken
  15. Team Toegang Jeugd en WMO
  16. Team Kwaliteit en Monitoring Welzijn
  17. Team Informatievoorziening en Automatisering

Elk team wordt aangestuurd door een teammanager. Iedere teammanager heeft een eerste aanspreekpunt binnen de directie. 

Er volgt nu een korte beschrijving van wat de verschillende teams doen.

Team Concerncontrol is verantwoordelijk voor de kwaliteit van informatie en processen die nodig zijn om de organisatie goed te laten functioneren binnen bestaande wet- en regelgeving. Daarnaast kijkt het team naar de doelmatigheid en doeltreffendheid. Daarnaast sturen zij ook op het zo veel mogelijk beperken of verminderen van risico’s.

Team Bestuurs- en Directieadvies en Projecten verzorgt de strategische advisering aan bestuur en directie. En is sparringpartner van college en directie bij ingewikkelde en moeilijke vraagstukken. Zij borgen de kwaliteit van en bewaken de manier waarop wij onze besluiten nemen. En sturen projecten aan die de teams overstijgen.

Het team Burgerzaken en Klantcontactcentrum is per telefoon en fysiek de eerste contactpersoon voor inwoners, ondernemers en instellingen. Zij verzorgen burgerzakenproducten zoals de Basisregistratie Personen (BRP), migratie, naturalisatie, naamswijzigingen, reisdocumenten en rijbewijzen. Ook organiseren zij de verkiezingen. 

Team Mens en Organisatie en Communicatie ondersteunt de teams, de directie en bestuur. Dit doen zij over de onderwerpen organisatieontwikkeling, werving en selectie, salarisadministratie, communicatiebeleid, crisiscommunicatie, webcare en inwonerparticipatie.

Team Veiligheid houdt zich bezig met de openbare orde en veiligheid in de gemeente. Zij ontwikkelen beleid en verlenen vergunningen APV en Bijzondere Wetten. Daarnaast zijn zij verantwoordelijk voor de handhaving op het gebied van openbare orde en veiligheid.  

Team Financiën, Inkoop en Juridische Zaken ondersteunt de teams, directie en bestuur rondom financiën, inkoop en juridische advisering. Zij doen ook de financiële administratie van de gemeente. Daarnaast zijn zij het secretariaat van de commissie bezwaarschriften en verantwoordelijk voor de behandeling van Woo-verzoeken en klachten.  

Team Welzijn en Samenleving adviseert over alle beleidsvelden binnen het sociaal domein. Denk hierbij aan de Wmo, jeugdhulp, Participatiewet, inburgering, onderwijs, cultuur, sport, gezondheid, welzijn en leefbaarheid.

Team Beheer Openbare Ruimte houdt zich bezig met de beleids- en beheerszaken die te maken hebben met de openbare ruimte. Van water, riolering, groen, spelen, wegen, naar openbare verlichting en civiele kunstwerken. Daarnaast zorgen zij voor de voorbereiding en uitvoering van alle civiel- en cultuurtechnische werken.  

Team Buitendienst doet het onderhoud op het terrein van wegen, groen en riool, bermen, verkeer, toerisme, recreatie en begraafplaatsen. Zij handelen meldingen af over het beheer van de openbare ruimte. Ook beheren zij de gemeentewerf en afvalbrengstations. Daarnaast zijn zij inzetbaar bij calamiteiten in de openbare ruimte.

Team Facilitair zorgt voor een goede werkomgeving en faciliteiten binnen de gemeentelijke gebouwen. Denk hierbij aan catering, schoonmaak en beveiliging. Daarnaast verzorgen zij ook het bestuurssecretariaat en de kabinetszaken.  

Team Omgeving begeleidt bestemmingsplanprocedures en beoordeelt ruimtelijke initiatieven van onze inwoners en bedrijven. Zij verlenen de complexere vergunningen. En houden toezicht op de bouwactiviteiten en handhaven waar dat noodzakelijk is.

Team Ruimtelijke Ontwikkeling en Vastgoed houdt zich bezig met de gebiedsontwikkeling van de gemeente. Ook houden zij zich bezig met het grondbeleid, en het beleid, beheer en onderhoud van het gemeentelijk vastgoed.

Team Ruimte en Economie ontwikkelt het ruimtelijk beleid. Vanuit verschillende vakgebieden zoals verkeer, duurzaamheid, wonen, natuur en landschap, recreatie en toerisme, cultuurhistorie en economie leveren zij een bijdrage aan integrale planvorming.

Team Toegang Participatie en Sociale Zaken geeft uitvoering aan de Participatiewet. Ook voeren zij taken uit met betrekking tot Werk en Inkomen. Zij verzorgen intakes, stellen plannen van aanpak op en behandelen aanvragen. Daarnaast verstrekken zij bijstandsuitkeringen en helpen ze statushouders bij de inburgering. 

Team Toegang Jeugd en Wmo voert het beleid uit op de terreinen Jeugdwet en Wet maatschappelijke ondersteuning. Zij verzorgen intakes, stellen plannen van aanpak op en behandelen aanvragen. Daarnaast doen zij in voorkomende gevallen ook kortdurende begeleiding.

Team Kwaliteit en Monitoring Welzijn voert de bedrijfsvoeringsprocessen van het sociaal domein uit. Ook bewaken zij de kwaliteit hiervan.

Team Informatievoorziening en Automatisering zorgt ervoor dat de informatievoorziening op orde is. Maar ook dat de gegevens van de inwoners bij ons veilig zijn. Zij zorgen voor een goed werkend geheel van systemen en programma’s die nodig zijn voor het dagelijks werk.